13th Floor Elevators: Easter Everywhere (1967)

Easter Everywhere beskrevs en gång som en skiva som får din fru att vilja skilja sig och dina grannar att hata dig. En skiva man bara kan älska alltså.
     13th Floor Elevators är den mytomspunna orkestern som Roky Erickson spelade i innan han blev tokig (förlåt, innan han upptäckte att han var från rymden). Elevators bildades i Texas 1965 och sägs vara rockens första riktigt psychedeliska rockgrupp. De finns t.o.m de som påstår att Elevators inte ens var en rockgrupp utan ett experiment i regi av av gruppens ledare, textförfattare och översteguru Tommy Hall där LSD och den psychedeliska upplevelsen var en förutsättning för musiken. Han införde också en massa interna regler, som att ingen i gruppen fick plocka upp ett instrument utan att ta syra samtidigt. Så gick det som det gick också. Idag är sångaren Roky Erickson den enda fortfarande aktiva (nåja) medlemmen. Gitaristen Stacy Sutherland sköts till döds av sin fru 1978 och Tommy Hall sitter i en lägenhet i San Francisco och hordar skivor.
     Easter Everywhere är Elevators andra skiva och är klart mindre frenetisk än den första (den med brottarklassikern You’re Gonna Miss Me) och kanske mer slitstark just därför. Musiken är suggestiv, melankolisk och bedövande och hämtar inspiration från ungefär allting. Det är blues, jazz och fuzzad garagepunk, texterna är fulla av mysticism och skruvad österländsk filosofi. Och det är elektrisk lerkruka. Det var tydligen ett väldigt populärt instrument på 20-talet men i det här sammanhanget låter det bara som att någon imiterar en orre. Hela tiden. Oavbrutet. Jag älskar det. Första gången jag hörde det trodde jag att det var något tekniskt fel någonstans eller att skivan höll på att trilla av skivtallriken. Helt fantastiskt bra och helt klart beroendeframkallande. Jag behöver nog hjälp.
     Skivans mest kända låt är den åtta minuter långa Slip Inside This House. Låten är inte bara en av den psychedeliska rockmusikens mästerstycken utan kanske en av världens bästa låtar överhuvudtaget, med gudomligt gitarrspel av Stacy Sutherland. Man kan nästan lyssna på låten hur många gånger som helst utan att tröttna. Andra höjdpunkter är den fina Slide Machine och She Lives (in a Time of Her Own) samt en spöklik cover på Bob Dylans It’s All Over Now (Baby Blue).
     Kort efter Easter Everywhere hamnade Roky Erickson i blåsväder. Efter att ha fastnat i en knarkrazzia skyllde han, i ett försök att undgå bestraffning, sina synder på sinnessjukdom. Och blev inlåst på tokhuset i tre år.